Des dels anys 2008-2009, les xarxes socials han adquirit una importància i un nombre d’usuaris increïblement alts, i sembla que la tendència, lluny de canviar, segueix creixent. Facebook, Twitter, Tuenti (entre d’altres) són els noms que més sonen entre els internautes, i és que aquest fenomen ja concentra a molts milions i milions de persones arreu del món.
Per exemple, si Facebook fos un país seria el tercer més poblat del món. A l’agost d’aquest any 750 milions de persones eren usuaris de Facebook, d’aquesta quantitat 14.312.980 eren espanyols. Espanya, on aquesta xarxa és la més utilitzada, es troba entre els 20 països amb més usuaris a la xarxa social Facebook.
ESPANYA 2011
Com acabem de dir, a nivell de l’estat espanyol Facebook és la xarxa més utilitzada però n’hi ha d’altres. Vegem quines són les altres opcions per als usuaris:
Gràfic sobre el nombre d'usuaris en les diferents xarxes socials a Espanya. |
Com veiem en el gràfic, segons l’agència Cocktail Analisis, 8 de cada 10 internautes utilitzen Facebook, mentre que Tuenti es consolida com a la segona xarxa social. Twitter tot i que té menys presència, és la xarxa amb més perspectives de creixement. D’altra banda, LinkedIn queda definida com la gran xarxa social professional.
També és destacable afirmar que alguns dels motius que fan que les xarxes socials tinguin èxit, és que són gratuïtes i faciliten l’organització o la comunicació entre les persones.
Una altra dada rellevant, és que 7 de cada 10 usuaris d’Internet mòbil, l’utilitzen per connectar-se a les xarxes socials.
Perfils dels usuaris
Altres dades d’interès, extretes del Marketing Online Valencia ens diuen, com hem pogut veure, que Facebook és la xarxa més utilitzada. Ara passem a veure algunes estadístiques claus en l’anàlisi d’ús al nostre país. Francisco López, consultor de Marketing Online Valencia, mostra aquestes dades:
Gràfic que mostra la mitjana d'edat dels usuaris en les diferents xarxes socials |
Si ens fixem en la franja de 18 a 24 anys, observem com Tuenti, és la xarxa més coneguda, visitada i també la que més agrada.
En el cas de la franja de 25 a 34 anys, d’una manera més lleu, Tuenti continua sent la més coneguda, però el canvi rau en que Facebook passa a ser la més visitada, i també en aquest cas la més preferida.
A mesura que avança l’edat, el coneixement és més equitatiu, tot i què Facebook, i de forma considerable, passa a ser la més visitada i preferida.
Per acabar, veiem com influeix l’ús de les xarxes durant el temps que estàn els usuaris connectats a Internet.
Gràfic que mostra l'ús de les xarxes socials |
En aquest gràfic, podem veure que la evolució de la freqüència d’ús diari de les xarxes socials s’ha disparat en els últims anys, on ja en el 2009 més de la meitat d’usuaris feien consultes diaries, fet que encara s’ha agreujat més aquests darrers dos anys.
CATALUNYA 2009
Gràfic que mostra el percentatge de catalans que utilitzen les xarxes socials |
A nivell català, les dades canvien lleument. En aquest gràfic, podem veure una comparativa de l’ús de les xarxes socials a totes les comunitats autònomes d’Espanya.
A l’any 2009, Catalunya era la tretzena comunitat autònoma en nombre d’usuaris, estant lleument per sota la mitja espanyola i lluny de les primeres comunitats, com les Illes Balears o Cantàbria.
Gràfic sobre l'actualitat i la diversió en diferents àrees geogràfiques |
En l’estudi de IAB Spain Research, trobem aquest gràfic, on se’ns exposa com Catalunya està entre les àrees geogràfiques més baixes en qüestió de la percepció que els ciutadans tenen sobre si les xarxes socials són mitjans de comunicació actuals, però en canvi sí que les veuen com un mitjà per evadir-se.
Per acabar, volem posar un exemple de com pot ser una possible tendència a tenir en compte en un futur, la xarxa social especialitzada.
El nostre exemple tracta d’una xarxa social creada a Catalunya per dos nois catalans, “Moterus”. Al 2008, en plena era de de Facebook, dos nois creen aquesta xarxa per reunir a motards (Moteros). Hem seleccionat aquest exemple ja que en el seu primer mes de vida va aconseguir uns 1.500 usuaris i avui en dia compta amb uns 18.329. Unes dades que semblen apuntar a que una nova forma de fer xarxa social, és buscant aspectes més concrets, que aglomerin a les audiències per gustos o preferències molt concretes.
CONCLUSIÓ
Hem vist que les xarxes socials a nivell espanyol, tenen una importància bastant remarcable en les nostres vides. Els motius, poden ser la seva gratuïtat, la seva capacitat de facilitar la comunicació, de buscar notícies i un llarg etcètera. Tot depèn del perfil de l’usuari, de quines són les seves necessitats, preferències o edat.
A nivell català, hem de dir que la informació que hem trobat no ha sigut gaire extensa, i la que hem trobat s’ha basat en la comparativa amb altres zones geogràfiques. Amb això volem remarcar la necessitat de fer més incís en l’estudi de les xarxes socials en zones concretes, ja que com hem dit, són molt rellevants i cal tenir-les en compte.
No obstant, podem dir que Catalunya segueix d’aprop la mitjana d’ús de les xarxes a Espanya, tot i què hi ha algunes diferències remarcables, sobre la concepció de la utilitat que té o ha de tenir una xarxa social.
Finalment, hem vist quina pot ser una de les futures tendències en les xarxes socials, que passen per la especialització i la creació de grups d’internautes més reduïts.
Així doncs, a tall de conclusió, podem dir que a Espanya i Catalunya, la societat no es pot entendre sense l’ús de les xarxes socials, un ús que cada vegada tendeix a augmentar i a pluralitzar-se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada